Thursday, August 23, 2007

Pengar ≠ lycka

För Civilekonomen, n:r ?/2004

Ger pengar lycka?
– Nej, vår forskning har visat att man inte blir lyckligare med mer pengar, säger Peter Ubel – läkare och forskare i etik och hälsovårdsekonomi vid University of Michigan i Ann Arbor.

Hur har ni mätt “lycka”?
– Vi bearbetade statistik i ett material där över 22 000 personer över 50 år hade svarat på frågor om hälsa, hur de såg på sina liv och om de kände sig lyckliga. Eftersom det också fanns uppgifter om deras ekonomi kunde vi korsköra uppgifterna.
– Vad vi fann var att sambandet mellan pengar och upplevd lycka var svagt, bara 1 procent. Det vore alltså i stort sett omöjligt att utifrån en persons inkomst eller förmögenhet avgöra hur lycklig den personen är.
– Detta stämmer med tidigare forskning. Studier som gjorts på världens 50 allra rikaste personer har exempelvis visat att de bara var ett snäpp lyckligare än “the average Joe” (USA:s motsvarighet till “medel-Svensson”/red anm).

Fann ni något nytt?
– Vi ville undersöka var mer pengar gör mest för att öka lyckan, och kunde visa att människor som drabbats av ett handikapp har nytta av pengar till hjälpmedel som gör livet enklare. Men även då var sambandet mellan pengar och lycka ganska svagt, bara 10 procent. Viktigare för ens välbefinnande än pengar är att ha starka sociala relationer.
– Fast vi kunde också visa att pengar har stora effekter för den som inte har så mycket. En inkomstökning har större betydelse för lyckan hos den som tjänar 10 000 dollar om året än den som tjänar 20 000 dollar. Men så snart man kommit upp till en nivå där ens basbehov är tillfredsställda så planar möjligheten att öka sin lycka genom mer pengar ut. Det tror vi gäller i alla kulturer.

Finns det något samhället borde göra för att öka lyckomaximeringen för så många som möjligt?
– Nja, egentligen inte. Fast om målet är ökad lycka i samhället vore det kanske en bra idé att omfördela pengar till arbetslösa och handikappade. Och visst, ser man på detta i ett globalt perspektiv skulle mycket av de pengar som finns här i USA göra större nytta hos hjälpbehövande i u-världen. Men så tänker vi inte riktigt här.

Har du dragit några slutsatser för egen del av din forskning?
– Absolut! Jag har blivit mycket mer medveten om de små sakerna som gör livet värt att leva – som hur lycklig jag blev när min fru hade satt in en CD-spelare i bilen åt mig, eftersom hon vet att jag älskar musik. Jag brukar påminna mig om att inte tappa den där känslan av lycka och eufori man kan känna ibland. Men alla starka känslor, både av lycka och av olycka, tenderar att återgå till det normala efter ett tag.

Skulle du själv inte bli betydligt lyckligare om du vann en miljon dollar på tipset?
– Jag måste säga att jag redan är en väldigt lycklig person. Det är svårt att se hur det skulle vara annorlunda att läsa tidningen eller äta frukost om jag hade mer pengar. Men om någon vill ge mig en miljon dollar så är jag redo för ett experiment.

GUNILLA KINN

No comments: