Thursday, October 12, 2006

Orhan Pamuk smickrad över Nobelpriset

Publicerad av TT Spektra.

–Jag känner mig mycket hedrad och smickrad! Jag kommer till Stockholm med min dotter för att ta emot priset i december, berättar årets Nobelpristagare i litteratur – den turkiske författaren Orhan Pamuk.
Klockan var strax före sju på morgonen i New York när han fick veta.
–Jag låg och sov när telefonen ringde, före det officiella tillkännagivandet. Det var min agent i London som hade talat med Svenska akademien. Sedan ringde Horace Engdahl. Han läste upp prismotiveringen – och den var väldigt lyhörd, mycket elegant.
Orhan Pamuk är själv elegant, klädd i svart sammetskostym när han lite motvilligt men gentlemannamässigt tar emot reportrar på sin förläggares kontor, på 57:e gatan mitt på Manhattan.
Anledningen till att han befinner sig i New York är att han under hösten ska undervisa i kreativt skrivande på Columbia-universitet, där han också verkade på 1980-talet. Samtidigt skriver han på en kärleksroman.
–Idag är en glädjens dag, en dag att fira. Det är också ett firande av turkisk kultur och litteratur och det turkiska språket, säger en stolt författare.
Han vill ogärna tala i politiska termer, och uppfattar inte att Svenska akademien på något vis påverkats av åtalen mot honom i Turkiet.
–Nej, jag tror inte detta är politiskt. Och idag är inte en dag med politik för mig, utan enbart en dag att fira.
Orhan Pamuk har varit flitigt tippad som pristagare de senaste åren, vilket han naturligtvis varit medveten om.
–Så många har frågat mig, i åratal! Förläggare, vänner, journalister... Nobelpriset har därför inte varit något som jag inte tänkt på, men jag har heller inte gått runt och funderat på det jämt.
På förlaget Alfred A Knopf hade man vid TT:s besök knappt börjat planera hur det hela ska firas, och stämningen var allmänt hektisk.
-Vi tycker naturligtvis det är väldigt roligt, säger förläggaren George Andreou, som också representerar Nobelpristagaren V S Naipaul i USA.
-Orhan Pamuk har varit favorit till priset i så många år att jag trodde det var kört. Därför blev det faktiskt en riktig överraskning för mig idag. Annars har han och jag mest diskuterat flyttkartonger, ler han.
-Men jag vet ingen som är mer förtjänt! Det är roligt att den som belönas är en författare som är mitt i sin gärning, som skriver och som kommer att fortsätta skriva.

No comments: